vineri, 9 noiembrie 2012

Fabricarea sapunului natural - chin sau placere?



Am sa scriu azi despre un subiect care imi retine atentia din plin cand fac sapun. Cei care fac sapunuri si lucreaza cu parfumuri si culori si nu numai, stiu cat este de important sa mentii sapunul intr-o stare lichida cat timp amesteci culorile si te joci cu ele facand bucle, linii, vartejuri si alte nebunii minunate :). Si mie imi plac prea mult culorile sa las sapunurile in culoarea lor naturala. Cand vrei sa faci modele, e clar: nu vrei sa se intareasca sapunul prea repede.



De-a lungul timpului am avut mari probleme ca dupa ce turnam lesia peste uleiuri, sapunul meu se intarea prea rapid, doar din cateva ture cu blenderul. Am dat vina pe uleiuri, uleiuri esentiale, parfumuri, pe toate ingredientele in final. Nu stiu daca vi s-a intamplat si voua, dar pe aceasta tema am avut cateva rateuri bune.



In engleza i se spune "fast trace" si este acea situatie cand compozitia de sapun se intareste intr-un ritm mai rapid decat in mod obisnuit, fiind accelerata saponificarea.



Care pot fi cauzele acestei situatii si care sunt solutiile pe care le aplic eu?

1) Apa prea putina. Daca procentul de apa din reteta este undeva la 32-33 %, riscati ca sapunul sa se intareasca mai repede. Un procent de 37-38% este ideal.
2) Utilizarea mixerului de mana. Este adevarat, mixerul de mana (blenderul) face minuni si a revolutionat fabricarea manuala a sapunurilor. In cateva minute sapunul e gata emulsionat, reactia chimica stabila si bun de turnat in forme :D. Insa utilizarea lui poate conduce la o intarire rapida a compozitiei datorita vitezei rapide cu care amesteca sapunul. Amestecati sapunul 10-15 minute cu lingura/spatula inainte de a folosi mixerul.
3) Temperatura compozitiei. O temperatura inalta va determina intarirea mai rapida a compozitiei, pe cand o temperatura mai scazuta (pana in 45 grade) o va amana.
4) Unele unturi sau uleiuri au tendinta de a intari rapid compozitia precum: babassu, cocos, cacao, shea, ricin, lanolina, palmier, samburi de palmier, ulei de masline pomace (turte de masline), untura de porc. De cealalta parte, uleiuri care intarzie intarirea sapunului: uleiul de masline virgin sau cel rafinat, avocado, soia, struguri, migdale dulci, alune, rapita. La acestea din urma, chiar si un procent mai mic de apa, mixerul sau o temperatura mai ridicata nu vor influenta prea mult textura sapunului.
5) Uleiurile pafumate reprezinta un risc mare in aceasta privinta. Uleiurile esentiale nu am observat a cauza aceasta problema. De obicei uleiurile parfumate florale tind sa accelereze saponificarea, insa mie mi s-a intamplat ca o data sa se intareasca rapid si a doua oara la aceeasi reteta sa fiu nevoita sa insist cu mixerul sa obtin textura dorita. Deci probabil, cauza initiala fusese alta. Daca doriti sa folositi uleiuri parfumate si nu stiti cum se va comporta in compozitie, adaugati-l inainte de a pune sapunul in forme sau chiar inainte de a incepe jocul de culori :):).
6) Ingrediente care contin glucide precum zaharul, mierea, berea, fructele adaugate sub forma de piure, laptele, laptele praf, pudra de fructe vor predispune sapunul la a se intari mai repede.
7) Alte ingrediente: am observat ca pudrele de orice fel (fructe, legume, argila, radacini) au tendinta de a intari sapunul, daca sunt adaugate in cantitati mari.


Daca mai stiti si alte cauze, astept cu drag comentariile voastre :)!



Pe curand!


2 Comentarii:

Anonim spunea...

Multumesc pt aceasta postare. Si eu am aceasta problema; mi s-a intamplat cu trei transe consecutive si acum nu mai am curaj sa mai fac sapun. Stiu ca nu am gresit nimic la cantitati.Voi incerca sa tin cont de sfaturite dvs. Mai am o intrebare:ce ati facut cu rateurile, se pot recupera? O zi buna

Scintilla Silk spunea...

Buna! Nu trebuie sa te descurajezi. Fii atenta la temperatura, max 45 grade, si la calcularea corecta a sodei caustice. Eu folosesc soapcalc.net, nici nu mai stau sa vad daca sunt aceleasi valori pe care le stiu eu. Niciodata nu am dat gres cu acest site.
Rateurile le retopesc, le pun din nou in forme si le folosesc sau le dau cadou.
Succes!

Trimiteți un comentariu