joi, 31 ianuarie 2013

Cum se prepara săpunul lichid natural - partea I – o introducere


Hello!
Mi-am adus aminte zilele acestea ca am niste poze de cand am facut sapun lichid natural obtinut din KOH. Aceasta este o metoda care necesită mai mult timp de preparare. Sapunul lichid se poate obtine usor şi din sapun natural solid dat pe razatoare, apa si, la alegere, ingrediente precum: ulei esential, cateva picaturi de ulei vegetal, glicerina, colorant.

Acum ma voi referi la sapunul lichid care se obţine cu hidroxid de potasiu - KOH. Sapunul solid se obtine, dupa cum stiti, cu NaOH – hidroxid de sodiu.

Cum se calculează necesarul de soda KOH
Eu nu am gasit decat KOH cu puritate 85%. Puritate 85% inseamna ca 100 g contine 85 g de soda pura. Sa luam un exemplu: pentru a saponifica în întregime (fără superfat) 1 kg de ulei de cocos aveti nevoie (conform soapcalc.net) de 257 g de soda curată KOH, dar la aceşti 257 g cu 85% concentratie, aveti numai 218,45 g de soda pura. Asta inseamna că vă mai lipsesc încă 257-218,45= 38,55 g de soda, care împărţită la 0.85 înseamnă 45,35 g de soda 85% concentratie.

Deci pentru a saponifica întreaga cantitate de 1 kg de ulei cocos, avem nevoie de: 257+45,35g = 302,35 g soda 85%. Facem si verificarea sa vedem dacă am calculat bine  302,35 x 0,85 = 257 soda. Ok, am făcut o lecţie de matematică, dar acelaşi rezultat il obţineam dacă înmulţeam 257 x 1.1764= 302,35 :).


Pentru că am adăugat mai mult KOH, PH-ul săpunului obţinut va fi mare. De aceea, excesul de sodă evidenţiat mai sus, trebuie neutralizat. Agenţi de neutralizare pot fi boraxul sau acidul citric, care scad din PH şi săpunul va fi tolerat mai bine de piele. Acestea sunt adăugate la sfârşitul procesului.  

Cu toate acestea, unii preferă să nu adauge exces de KOH, decât 2-3%, astfel va rezulta un superfat, dar în acest caz săpunul nu va iesi transparent şi există marele risc ca acea cantitate de ulei care nu este saponificată să plutească deasupra săpunului. Not cool! Însă fiecare este liber să experimenteze.

Vrem săpun lichid transparent?
Auzim pe toată lumea spunând ce frumos e să obţii săpun lichid transparent, ca şi cum acesta ar fi scopul suprem. După părerea mea, important este ca săpunul să iasă frumos, să aibă uleiuri de îngrijire, să facă spumă îndeajuns de multă şi să ne facă o piele fină, chiar dacă iese mai tulbure.

Reţinem că uleiurile care conţin mult acid stearic sau care prezintă o cantitate mai mare de substanţe nesaponificabile nu fac săpun transparent, adică:
-  uleiuri/unturi cu % de acid stearic ridicat: ulei de palmier, unt de shea, unt de cacao, unt de mango. Cu toate acestea, ele dau totuşi consistenţă săpunului, deci sunt bienvenite.
-  uleiuri cu % ridicat de subst. nesaponificabile: ulei de avocado, ulei de jojoba, ulei de canepa, unt de shea. Va imaginaţi că merg super ca uleiuri de îngrijire în săpun.

Indicat pentru săpun transparent: ulei de cocos, ulei de rapita, ulei de soia, ulei de floarea-soarelui, ulei de ricin, ulei de măsline, ulei de migdale etc. De notat că dacă adăugaţi minim 90% din acestea, si restul din cealaltă categorie, săpunul va ieşi totuşi transparent.

Până la urmă, transparent sau nu, săpunul lichid se poate obţine din orice unt/ulei/grăsime.
  
Deci, retetele
Am sa va prezint 2 retete de sapun lichid: ambele mi-au iesit transparente si minunate si pe ambele le-am făcut cu KOH în exces. Folosind soapcalc.net, vă puteti face propriile retete. Puteti foarte bine să folositi KOH în exces doar 8%, în loc de 15% (daca KOH are 85% concentratie), pentru a avea un superfat

Reteta nr 1

200 g ulei de cocos
470 g ulei floarea-soarelui

KOH (c. 85%) - 165 g (în exces pentru saponificare completă) sau 140 g fara exces
470 g apa distilată faza 1
____________________
1100-1200 g apă faza 2
3-4% glicerină pentru îngrijire
1% ulei esenţial la alegere
Acid citric (pentru cele făcute cu KOH în exces)

Reteta nr 2
250 g ulei de cocos
30 g unt de shea
75 ulei de avocado
170 g ulei de masline
225 g ulei de porumb

KOH (c. 85%) - 187 g (în exces pentru saponificare completă) sau 159 g cu superfat
550 g apă distilată faza 1
____________________
1300-1400 g apă faza 2
3-4% glicerină pentru îngrijire
1% ulei esenţial la alegere
Acid citric (pentru cele făcute cu KOH în exces)

În articolul următor voi explica procesul de obţinere a săpunului.
P.S: pe blogul Aguritzei este in curs de desfasurare un concurs.


Pe curând!

1 Comentarii:

Anonim spunea...

E bine ca m-ai lamurit,nici eu n-am gasit soda de puritate 98% in Buzau

u.

Trimiteți un comentariu